نماز معراج مومنین

نماز معراج مومنین
 


نوشته شده در تاريخ ۱۳٩٥/۱۱/٢٩ توسط امیرحسین عباسی شکوهی

نماز حضرت فاطمه( س)

در روایتى آمده است، حضرت زهرا(علیها السلام) دو رکعت نماز مى خواند که جبرئیل به وى آموخته بود.کیفیّت این نماز بدین گونه است که در رکعت اوّل بعد از حمد، صد مرتبه سوره «انّاانزلناه» و در رکعت دوم بعد از حمد، صد مرتبه سوره «توحید» مى خواند و پس از سلام این دعا رامى خواند:



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ ۱۳٩٥/۱۱/٢٤ توسط امیرحسین عباسی شکوهی


نوشته شده در تاريخ ۱۳٩٥/۱۱/٢۳ توسط امیرحسین عباسی شکوهی


نوشته شده در تاريخ ۱۳٩٥/۱۱/٢۳ توسط امیرحسین عباسی شکوهی

چقدر از زمین خوردن دیگران خوشحال میشویم؟؟؟ 

امام على‏ علیه السلام:

 

لاتَفرَحَنَّ بِسَقطَةِ غَیرِکَ فَإنَّکَ لاتَدری ما یُحدِثُ بِکَ الزَّمانُ

 

از زمین خوردن کسى شاد مشو که

 نمی دانى گردش روزگار براى تو چه در آستین دارد . . .



نوشته شده در تاريخ ۱۳٩٥/۱۱/٢٢ توسط امیرحسین عباسی شکوهی


نوشته شده در تاريخ ۱۳٩٥/۱۱/٢٢ توسط امیرحسین عباسی شکوهی

 پروردگارا

 

به من آرامشی عطا فرما

 

 

تا بپذیرم آنچه را که نمی توانم تغییر دهم

 

و شهامتی،تا تغییر دهم آنچه را می توانم

 

و بینشی تا تفاوت این دو را بدانم

 

مرا فهم ده، تا متوقع نباشم،

 

دنیا و مردم آن مطابق میل من رفتار کنند

 

خدایا! به من زیستنی عطا کن که در لحظه مرگ،

 

بر بی ثمری لحظه ای که برای زیستن گذشته است،

 

حسرت نخورم..


نوشته شده در تاريخ ۱۳٩٥/۱۱/٢٢ توسط امیرحسین عباسی شکوهی

 

 پا میذارم رو خودم بلکه بتو برسم

 

آخـــه تو عشقمی

 

خدای من


نوشته شده در تاريخ ۱۳٩٥/۱۱/٢٢ توسط امیرحسین عباسی شکوهی

جانم فدای نامت یا ابوالفضل

 


نوشته شده در تاريخ ۱۳٩٥/۱۱/٢٢ توسط امیرحسین عباسی شکوهی


نوشته شده در تاريخ ۱۳٩٥/۱۱/٢٢ توسط امیرحسین عباسی شکوهی

خدایا

درشگفتم از کسی که غصه خود را نمی‌خورد

ولی غصه روزی‌اش را می‌خورد

پروردگارا

هرگز در رحمت تو بسته نیست

ماییم که دست و پا بسته‌ایم

 خدایا رهایمان نکن...

 

نوشته شده در تاريخ ۱۳٩٥/۱۱/٢٢ توسط امیرحسین عباسی شکوهی

من در اینترنت عکسی بسیار زیبا در مورد نماز اول وقت دیدم که میخواهم آن را نیز با شما در میان بگذارم 

از شما عزیزان میخواهم حتما به این مطلب نظر بگذارید

ممنونم از شما


نوشته شده در تاريخ ۱۳٩٥/۱۱/۱۸ توسط امیرحسین عباسی شکوهی

من در این مطلب عکسی برای شما بینندگان گذاشته ام که می بینید که نماز         چه فوایدی برای انسان دارد.

با دقت به این عکس نگاه کنید.

نظر هم یادتون نرهلبخند


نوشته شده در تاريخ ۱۳٩٥/۱۱/۱۸ توسط امیرحسین عباسی شکوهی

نماز جعفر طیار

با فضیلت ترین وقت خواندن نماز جعفر (طیار) روز جمعه هنگام بالا آمدن آفتاب است. می توان آن را از نافله های شب یا روز حساب کرد که هم برای او از نوافلش حساب شود و هم نماز جعفر (طیار)، کما این که در روایت آمده است پس با نماز جعفر نافله نماز مغرب را مثلا نیت می کند.



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ ۱۳٩٥/۱۱/۱٦ توسط امیرحسین عباسی شکوهی

 

تعقیب نماز، ادامه دادن حالت عبادت است بعد از نماز.

مستحب است انسان، بعد از نماز، مقداری مشغول گفتن ذکر و خواندن دعا و قرآن شود ولازم نیست دعاها را به عربی بخواند و از بهترین تعقیبها، برای همه نمازها، تسبیحات معروفی است که پیامبر اکرم (ص) به دختر گرامیش حضرت زهرا (ع) آموخت و به "تسبیحات حضرت زهرا" معروف است، و آن عبارت است از:

 الله اکبر...............................34 مرتبه

الحمد لله..............................33 مرتبه

سبحان الله...........................33 مرتبه

 ونیز مستحب است، سجده شکر بجا آوریم؛ یعنی به قصد شکر نعمتهای پروردگار، به سجده رفته وصد مرتبه یا سه مرتبه و یا یک مرتبه بگوییم: "شکراً لله".


نوشته شده در تاريخ ۱۳٩٥/۱۱/۱٦ توسط امیرحسین عباسی شکوهی

 

1- اگر نمازگزار پیش از آنکه به مقدار رکوع خم شود و بدنش آرام گیرد عمداً ذکر رکوع را بگوید، نمازش باطل است.

2- اگر پیش از تمام شدن ذکر واجب، عمداً سر از رکوع بردارد نمازش باطل است.

3- واجب است نمازگزار بعد از رکوع بطور کامل بایستد و سپس به سجده برود و چنانچه عمداً بطور کامل نایستد نمازش باطل است.

4- اگر کسی پیش از آنکه پیشانی اش به زمین برسد و آرام گیرد، عمداً ذکر سجده را بگوید، نمازش باطل است و چنانچه از روی فراموشی باشد باید دو باره در حال آرام بودن، ذکر را بگوید.

5- نمازگزار باید بعد از تمام شدن ذکر سجده اول بنشیند تا بدن آرام گیرد و دو باره به سجده رود.

6- اگر نمازگزار پیش از تمام شدن ذکر، عمداً سر از سجده بردارد نمازش باطل است.

7- بهتر است در نماز بر خاک قبر امام حسین (ع) سجده کنیم که یادآور جهاد و شهادت برترین انسانها، در راه مکتب اسلام است و این عمل، هر روز به ما درس ایثار وفداکاری می دهد.

8- سجده برای غیر خدا حرام است؛ چرا که سجده حالت بندگی انسان است و عبادت و بندگی تنها در پیشگاه پروردگار و به دستور او صحیح است.


نوشته شده در تاريخ ۱۳٩٥/۱۱/۱٦ توسط امیرحسین عباسی شکوهی

 از آغاز تا پایان نماز باید از این کارها که باعث می شود نماز باطل شود باید پرهیز کرد:

1- خوردن و آشامیدن.

2- روی از قبله برگرداندن.

3- سخن گفتن.

4- خندیدن.

5- گریستن.

6- بهم زدن صورت نماز. مثل راه رفتن.

7- کم یا زیاد کردن اجزای اصلی نماز؛ مانند رکوع.


نوشته شده در تاريخ ۱۳٩٥/۱۱/۱٦ توسط امیرحسین عباسی شکوهی

آموزش نماز,نماز,نماز جماعت,نماز آیات

شروع نماز


تکبیرة الاحرام
"نماز" با گفتن "الله اکبر" آغاز می شود، گفتن "الله اکبر" در آغاز نماز به معنای جدایی از غیر خدا و پیوستن به اوست.

اعلام بزرگی پروردگار و دوری جستن از تمام قدرتهای دروغین است.

با این تکبیر به حریم نماز وارد می شویم و برخی کارها بر ما حرام می شود.

 هنگامی که نماز را شروع می کنیم باید متوجه باشیم که چه نمازی را می خوانیم؛ مثلا نماز ظهر است یا عصر و آن را تنها برای اطاعت فرمان خداوند بجا آوریم که این همان "نیت" است و از اجزای اصلی نماز به شمار می آید.



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ ۱۳٩٥/۱۱/۱٦ توسط امیرحسین عباسی شکوهی

 نماز در دود و آتش «پلاسکو»

تصویر اقامه نماز آتش نشان جوان در هنگامه دود و آتش از آن دست تصویرهایی است که آه از نهاد آدمی بلند می‌کند، زانوها را می لرزاند، اشک‌ها را جاری می‌کند.

 
"خوشا نماز و نیاز کسی که از سر درد           به آب دیده و خون جگر طهارت کرد"
 
در میان عکس و فیلم‌های منتشره از حادثه پلاسکو، برخی تصاویر جان‌ها را به درد می‌آورد.
 
 
 
 
تصویر آتش نشان جوان در حال اقامه نماز در میدان عملیات در سومین روز وقوع حادثه در حالیکه هنوز جستجوی پیکر شهدای آتش نشان ادامه دارد، از آن دست عکس هایی است که آه از نهاد آدمی بلند می‌کند، قلب ها را می فشرد، زانوها را می‌لرزاند و اشک‌ها را جاری می کند.
 
خیابان جمهوری امروز محرابی برای آتش نشانان غیور وطن شده تا داغ دلهاشان را با یاد معبود آرام کرده، بغض ها را بر سر سجاده بریزند تا خود را هر چه سریع تر به سخت ترین و جانسوزترین عملیات زندگیشان برسانند.
 
آتش نشانان کی تصور می کردند روزی مامور عملیاتی شوند که دوست و رفقایشان در زیر آوار ویرانه‌ها باشند؟
 
آتش نشان جوان شهادتین نماز را می گوید کفش و کلاه را برمی دارد و با خود زمزمه می کند:
 
کجایید ای شهیدان خدایی
کجایید ای سبک بالان عاشق
کجایید ای شهان آسمانی
کجایید ای زجان و جا رهیده
کجایید ای شهیدان خدایی
منبع:http://namaz1.ir/

نوشته شده در تاريخ ۱۳٩٥/۱۱/۱٢ توسط امیرحسین عباسی شکوهی

ماه رمضان رسید و من هم شک داشتم که به سن تکلیف رسیدم.  چند روزی روزه گرفتم و وقتی خواستم دیگر روزه نگیرم دیدم که نمی توانم روزه نگیرم.

این شد تمام ماه رمضان رو روزه گرقتم.

روز آخر ماه رمضان رسید. قرار بود با خانواده ام به نماز عید بریم.همه مردم به مصلی شهرمان آمده بودند که نماز عید فطر بخوانند.

نماز را خواندیم. قرار شد خانواده ام به خانه ما برای صبحانه خوردن بیایند. بعد از نماز عید به خانه آمد اند و باهم صبحانه خوردیم.فکر میکنیم در طول این همه مهمانی ما مهمانی ای در صبح زود نداشتیم.

آن روز خاطره خوبی برایم شد

پبشنهاد میکنم شما هم به نماز عید فطر بروید


نوشته شده در تاريخ ۱۳٩٥/۱۱/۱٢ توسط امیرحسین عباسی شکوهی

برای شما دوستان عزیز ویدئو کوتاهی تهیه کردم که نشان می دهد که نماز بر ژن های بدن اثر میگذارد

لینک دانلودلبخند

http://www.zaheb.ir/113/videobox/video/video_2016-12-13_22-01-49.mov

در صورت هر گونه مشکل به من اطلاع دهید


نوشته شده در تاريخ ۱۳٩٥/۱۱/۱٠ توسط امیرحسین عباسی شکوهی

*تربیت دینی و مراحل آن 
 در تربیت دینی چند مرحله اتفاق می افتد که عبارتند از:


۱- مرحله انس دینی :دوره پیش از دبستان
اولین مرحله تربیت دینی مرحله انس دینی است. کودکان با مشاهده اقامه نماز، تلاوت قرآن و انجام فرایض دینی توسط اطرافیان به تقلید از آنها می پردازند که این تقلیدها زیربنای معرفت دینی است. خانواده در این مرحله نقش مهمی برعهده دارد. 
تشویق کودکان در این زمان به دلیل تقلید حرکات نماز، شرکت در نماز جماعت، حضور در اجتماعات دینی و... در تقویت انس دینی تأثیر بسزایی دارد.


۲-مرحله عادت دینی: دوره دبستان در مرحله عادت دینی باید بر استمرار عمل کودکان نظارت شود. یکیاز خصوصیات مهم دوره دبستان، عادت پذیری است. در این دوره در بچه ها از طریق حضور در نمازخانه و اقامه نماز نوعی عادت و استمرار ایجاد می شود. باید کودک را به مظاهر عمل و تکرار در  ظاهر انس دهیم تا باطن او شکل گیرد. تجارب و تعالیم علمی نشان داده اند، که حتی عمل ریایی در صورت تکرار در فردی تثبیت می‌شود. پس از تثبیت، می‌توان یک عمل ریایی را به صورت واقعی و بی ریا درآورد; به شرط اینکه نیت عمل را عوض کند. این روش، بویژه درباره کودک  دوره  ابتدائی مؤثر است. مثلاً، ممکن است کودک یا نوجوانی از طرف امام جماعت تشویق شود و خاطره‌ی خوشی در ذهنش شکل بگیرد. لذا، وی مدتی به خاطر همین تشویق، به مسجد می‌رود. پس از مدتی، جاذبه‌های معنوی مسجد و حالات نماز گزاران به هنگام نماز، این فرد را مجذوب خود می‌کند و او را فردی مذهبی بار می‌آورد. 
این گونه، ما کودک را به تکرار ظاهر در عبادت سوق می‌دهیم، تا زمینه برای انس به عبادت، تثبیت عمل و ایجاد عادت، در او فراهم آید.


۳- مرحله معرفت دینی :دوره راهنمایی
در این دوره کودکان رشد انتزاعی می یابند و باتوجه به دو دوره قبلی که انس دینی و عادت دینی ایجاد شده است، در این دوره باید زمینه تفکر دینی از طریق استدلال و تجزیه و تحلیل مسائل دینی ایجاد شود. بچه ها در این دوره درمی یابند که چرا باید نماز بخوانند و نماز چه آثاری را به دنبال دارد. 
در این دوره با کمک متخصصان و تجزیه و تحلیل مسائل دینی و صحبت های بزرگان و ارائه منابع و شواهد مستدل و داستان ها، ضرب المثل ها، خاطرات و موضوعات تاریخی زمینه ایجاد خلاقیت و جذابیت، آشنایی با رازها و اسرار نماز و تفکر برای نیل به معرفت دینی فراهم می شود. مثلاً در قرآن بیش از ۲۰۰ مورد ضر ب المثل و داستان و حکایت وجود دارد که مرحوم صدر بلاغی آنها را در کتاب قصص قرآن جمع آوری کرده است.


۴- مرحله شاکله دینی :دوره متوسطه
پس از کسب معرفت، معارف دینی باید در همه زوایای جوان نفوذ کند تا دین در او کامل و متجلی شود و شخصیت دینی پیدا کند. 
در دوره متوسطه معلمان باید زمینه لازم جهت عمل همه جانبه به اعتقادات دینی را برای جوانان فراهم کنند. پس باید به محدودیت دانش آموز و فعالیت های او توجه کرد.


نوشته شده در تاريخ ۱۳٩٥/۱۱/۱٠ توسط امیرحسین عباسی شکوهی

با سلام 

نرم افزاری در مورد قرآن و امام حسین برای شما عزیزان جهت استفاده ایجاد نموده ام امید وارم که از آن بهره برده و مرا نیز مورد دعاخیر خود قرار دهید.

 این نرم افزار رو میتونید در گوشی های هوشمند اندرویدی خود نصب و استفاده کنید

برای دانلود روی لینک پایین کلیک کنیدلبخند

http://gharaati.ir/Htmls/APK/Qoran%20Va%20Emam%20Hosein-1.0.apk

در صورت هر گونه مشکل میتوانید آن به ما بگویید


نوشته شده در تاريخ ۱۳٩٥/۱۱/٩ توسط امیرحسین عباسی شکوهی

دوستان عزیز

بیاییم برای شفای حادثه دیدگان ساختمان پلاسکو، و شهدای آتشنشان این حادثه دو رکعت نماز بخوانیم.

خداوند همه ما را به راه راست هدایت فرماید. (آمین یا رب العامین)


نوشته شده در تاريخ ۱۳٩٥/۱۱/٩ توسط امیرحسین عباسی شکوهی

خواندن نماز در هر صبح و ظهر و شب، نوعی یادآوری وجود خداوند و نهادینه سازی حضورش در وجود آدمی است. هرکس بدین صورت خدا را یاد کند و با آن اسماء اعظمی که توسط حضرت ایشان و وجود نازنین پیامبر اسلام و ائمه معصومین آمده است می تواند دلها را جلا دهد.


نوشته شده در تاريخ ۱۳٩٥/۱۱/٩ توسط امیرحسین عباسی شکوهی

 


نوشته شده در تاريخ ۱۳٩٥/۱۱/۸ توسط امیرحسین عباسی شکوهی


نوشته شده در تاريخ ۱۳٩٥/۱۱/۸ توسط امیرحسین عباسی شکوهی
  • نمازگزار پیش از نماز می‌بایست، بسته به شرایط و موقعیت، وضو، غسل یا تیمم کرده باشد. همچنین بهتر است قبل از نماز اذان و اقامه بگوید.
  • نمازگزار، باید در هنگام خواندن نماز رو به قبله، که همان کعبه است، بایستد .
  • بدن نمازگزار باید پاک باشد. لباس نمازگزار نیز باید پاک و پوشانندهٔ عورت باشد. همچنین لباس نمازگزار نباید غصبی، از اجزای مردار، از حیوان حرام گوشت و ابریشم خاص یا طلا بافت(در مردان) باشد.
  • بر اساس دستورات اسلامی، محلی که نمازگزار در آن نماز می خواند، نباید غصبی باشد. همچنین مکان نمازگزار باید استقرار داشته باشد و امکان نمازگزاردن در آن جا وجود داشته باشد.

موارد فوق شرایط و استثناهای مخصوص به خود را دارند و همچنین در شرایط و موقعیت های خاص می توانند تغییر یابند که در مذهب تشیع این موارد توسط مراجع تقلید مشخص می شوند.


نوشته شده در تاريخ ۱۳٩٥/۱۱/٧ توسط امیرحسین عباسی شکوهی

واجبات نماز یعنی کارهایی که باید در نماز انجام شود. واجبات نماز ۱۱ مورد هستند که این واجبات به دو نوع رکن و غیر رکن تقسیم می شوند. واجباتی که رکن هستند، کم یا زیاد کردن آنها چه به عمد و چه سهوا نماز را باطل می کند. واجبات رکن در نماز ۵ مورد بوده و شامل: نیّت، تکبیرة الإحرام، قیام (قیام در هنگام تکبیرة الاحرام و قیام متصل به رکوع)، رکوع و سجود می باشد. واجبات نماز از این قرارند:

  • نیت: به معنی قصد قلبی است و نیازی نیست به زبان آورده شود؛ بلکه به این معنی است که نمازگزار با هوشیاری و قصد نماز را می خواند. لازم به ذکر است که نیت در نماز بسیار مهم است و اگر مثلا کسی نماز را برای غیر خدا بخواند مانند این است که اصلا نماز نخوانده است؛ در عبادت‌های دیگر شاید اینقدر سخت‌گیری در مورد نیت نباشد.
  • تکبیر الاحرام: یعنی گفتن الله اکبر در اول نماز؛ و در این هنگام معمولاً دست‌ها را تا مقابل گوشها بالا می‌برند.
  • قیام: به معنی ایستادن است؛ کسی که نمی‌تواند بایستد، می‌تواند نشسته و یا خوابیده نماز بخواند.
  • قرائت: در ابتدای رکعت، خواندن سوره فاتحه واجب است. در دو رکعت اول نمازهای ظهر، عصر، مغرب و عشا همچنین واجب است که سوره دیگری پس از فاتحه خوانده شود. اهل سنت خواندن بخشی از یک سوره را هم کافی می‌‌دانند.
  • رکوع: به معنی خم شدن نمازگزار است، تا این که دستها به زانو برسند. مسلمانان معمولاً در هنگام رکوع اذکاری را می‌گویند مانند سبحان الله یا سبحان ربی العظیم وبحمده
  • سجده: در این زمان، نمازگزار پیشانی، کف دست‌ها و سر انگشتان پاها را بر زمین می گذارد؛ در زمان سجده نیز اذکاری چون سبحان الله یا سبحان ربی الأعلی وبحمده گفته می‌شود.
  • ذکرهای سجده و رکوع
  • تشهد: به معنی گواهی دادن بر یکتا بودن خدا و پیامبری محمد(ص) است. این کار در رکعت‌های زوج و در رکعت پایانی، بعد از سجده انجام می‌شود. البته اشتباه نشود: در رکعت آخر نمازهای دورکعتی و چهاررکعتی، فقط یک تشهد خوانده می‌شود.
  • سلام: یعنی درود فرستادن بر پیامبر و خانواده‌اش و بر خود و بر سایر بندگان شایستهٔ خدا، در پایان نماز.
  • ترتیب: یعنی این که که کارهای نماز به ترتیب خودش انجام شود و مثلا سلام نماز در ابتدای نماز گفته نشود.

موالات: یعنی پی‌درپی‌بودن اجزای نماز؛ بین کارهای نماز نباید خیلی فاصله شود (معمولا حداکثر چند ثانیه) 


نوشته شده در تاريخ ۱۳٩٥/۱۱/٧ توسط امیرحسین عباسی شکوهی

برخی از مستحبات نماز

1- پس از تمام شدن قرائت و قبل از رکوع، مستحب است "الله اکبر" بگوییم.

2- بعد از برخاستن از رکوع، مستحب است "الله اکبر" بگوییم و بهتر است این جمله را هم بگوییم: "سمع الله لمن حمده".

3- قبل از سجده ها و بعد از آنها، مستحب است "الله اکبر" بگوییم.

4- بین دو سجده مستحب است بگوییم:

"استغفر الله ربی واتوب الیه"

5-در هنگام برخاستن از زمین، مستحب است نمازگزار بگوید: «بحول الله و قوته اقوم و اقعد»


نوشته شده در تاريخ ۱۳٩٥/۱۱/٧ توسط امیرحسین عباسی شکوهی

در اسلام انواع نماز متعدد است. از جمله نماز روزانه است که ۱۷ رکعت در پنج وقت دارد: دو رکعت صبح ، چهار رکعت ظهر ، چهار رکعت عصر، سه رکعت در غروب و چهار رکعت قبل از خواب(صَلوةالْعَتَمَه)(عَتَمَة به معنی ثلث اول شب، تاریکی شب ، تأخیر و اهمال است ) دیگر صَلوة قَصْر است یعنی نماز کوتاه برای مسافر که آن‌ را نماز شکسته نیز می‌گویند. در این نماز چهار رکعت‌های ظهر و عصر و عشاء نیز دو رکعتی می‌گردد و نتیجه می‌شود:دو رکعت صبح ، دو رکعت ظهر ، دو رکعت عصر ، سه رکعت غروب و دو رکعت عشاء. درباره حدّ سفر بین مذاهب مختلفه اتفاق نیست.دیگر نماز جمعه و نماز اعیاد فطر و قربان و نماز میت و نماز خسوف و کسوفو آیات (در حوادث سمائیه و ارضیه ) و نماز حاجت و نماز تسبیح و نماز جعفر و نماز استسقاء (طلب باران) که بعضی واجب است و بعضی مستحب و متفاوت در نظر شیعه و اهل سنت .


نوشته شده در تاريخ ۱۳٩٥/۱۱/٧ توسط امیرحسین عباسی شکوهی
نماز پنج نوبت در شبانه روز (۱۷ رکعت) رو به قبلهٔ مسلمانان - کعبه در مکه - بصورت فردی (فرادا) یا گروهی (نماز جماعت) برگزار می‌شود.

در این عبادت در رکعت‌های اول و دوم سورهٔ حمد و معمولاً آیه یا سورهٔ کوتاهی از قرآن ـ مثل سورهٔ توحید ـ و در رکعتهای بعدی تعدادی اذکار به زبان عربی خوانده می‌شود. جزئیات این عبادت در فرقه‌های مختلف اسلام با هم تفاوت دارد.

 نماز یک فرهنگ جهانی می باشد. نماز در قرآن با واژه صلاة مشخص شده‌است که به همراه مشتقاتش ۹۹ بار در قرآن تکرار شده‌است. ریشه صلاة می‌تواند دارای سه معنی باشد:

  1. از ریشه صل: شراب را از صافی می‌گذرانند و آن گاه ماده‌ای روشن و شفاف به دست می‌آورند
  2. از ریشه صلی: سوزانیدن و گرم کردن
  3. از ریشه وصل: ایجاد اتصال و ارتباط[۸]
  • نماز در اهل تسنن

خواندن نماز به صورت دست بسته: اهل سنت در قیام نماز دست راست خود را روی دست چپ می‌گذاردند و هر دو دست را روی ناف یا بالای آن قرار می‌دهند البته در این مسئله میان مذاهب چهارگانه اهل سنت اختلاف نظر وجود دارد حنیفه شافعیه و حنبلیه این کار را لازم و یکی از سنت‌های نماز می‌دانند ولی مالکیه آن را لازم و سنت نمی‌دانند

برگرداندن صورت به چپ و راست در حال خواند سلام: شافعی‌ها و حنفی‌ها و حنبلی‌ها عقیده دارند که مستحب است نمازگزار در حال خواندن سلام نماز در سلام اول صورت خود را به طرف راست و در سلام دوم به طرف چپ برگرداند آن هم به اندازه‌ای که از پشت سر صورت او دیده شود. مالکی‌ها نیز این کار را مستحب می‌دانند ولی آن را به سلام آخر اختصاص داده‌اند. از نظر شیعه نمازگزار هنگام سلام نماز نباید صورتش از قبله منحرف شود.

عبور از مقابل نمازگزار: از نظر اهل‌سنت عبور کردن از مقابل نمازگزار حرام است حتی در بعضی از کتاب‌های حدیثی آنان آمده است که نمازگزار باید مانع عبور عابر از مقابل خود باشد به همین جهت وقتی در مکه یا مدینه از مقابل کسی که نماز می‌گذارد عبور کنید با اعتراض شدید او و دیگران روبرو می‌شوید اما از نظر شیعه عبور از مقابل نمازگزار حرام نیست


نوشته شده در تاريخ ۱۳٩٥/۱۱/٧ توسط امیرحسین عباسی شکوهی

واژهٔ نماز واژه‌ای پارسی است که ایرانیان برای واژهٔ «صلاة» عربی به کار بردند. این واژه به معنای خم شدن، سر فرودآوری برای ستایش پروردگار، احترام و اظهار بندگی و اطاعت است.

 واژهٔ نماز نام‌واژه‌ای از فعل نمیدن فارسی به معنی تعظیم‌کردن است.

برخی حدس زده‌اند که این واژه از واژهٔ «ناماسته» در زبان سانسکریت گرفته شده‌باشد که محتمل نیست.

مفهوم شناسی

«صلاة» که در لسان شرع برای فعل عبادی خاصی یعنی همان «نماز» به کار برده شده است، در لغت به معنای دعا، استغفار، رحمت و مغفرت، ثنای نیکو، درود و تعظیم است واگر به خداوند نسبت داده شود، به معنای رحمت و ثنای بر بندگان می‌باشد و در اصطلاح نیز به عملی عبادی اطلاق میشود که متّشکل از اجزاء و شرایط خاصّی است و باید با قصد قربت به پروردگار هر روز در چند نوبت به جا آورده شود.

«صلاة» یا نماز به عنوان فعلی عبادی که به منظور دعا و نیز تعظیم الهی انجام میشود، یکی از مشترکات ادیان الهی است، هرچند شکل و نحوهٔ انجام آن در ادیان مختلف متفاوت میباشد. از همین روست که در قاموس کتاب مقدس در معنای واژه نماز آمده است: «نماز معروف است و یکی از واجبات دینیه هر روز تمام ملل و مذاهب است، چه منفرداً و چه جماعتاً...» و پس از آن به شرح معنای نماز بر مبنای تورات و انجیل پرداخته تا آنکه می‌نویسد: «احدی جز منکرین خدا منکر نماز و دعا نیست...».

در نوشتار حاضر نیز از «نماز» همین معنای فوق اراده شده است و حقیقت شرعیهٔ آن که در اسلام از این اصطلاح اراده میشود، مدّ نظر نمی‌باشد

محمد مسعود نوروزی معتقد است کلمه نماز از ریشه نماچ که در پارسی میانه (پهلوی زمان ساسانیان) است گرفته شده و فعل نماچ پورتن به معنای نماز بردن و تعظیم کردن به کار رفته‌است؛ و قبل از آن در ایران باستان از ریشه نم به معنای خم شدن و سر فرو آوردن مشتق شده‌است. در اوستا نماز به صورت نمنگه یا نمه به معنای دعا و درود آمده‌است.


نوشته شده در تاريخ ۱۳٩٥/۱۱/٧ توسط امیرحسین عباسی شکوهی
تمامی حقوق مطالب برای نماز معراج مومنین محفوظ می باشد